Lähetyksen kesäpäivät 16.-18.6.2017 Raahessa #Syvemmälle

16.-18.6.2017 Kylväjän ja Raahen seurakunnan yhdessä järjestämät Lähetyksen kesäpäivät Raahessa.

Täältä löytyvät edellistenkin kesäpäivien postaukset.

keskiviikko 14. kesäkuuta 2017

Saarna vapaaehtoisten siunaamistilaisuudessa

Katkelma Jarmo Mäki-Mikolan saarnasta vapaaehtoisten siunaamistilaisuudessa Raahen kirkossa 14.6.2017:

Mutta aina tulee pitää mielessä kristillisen elämän pohja ja perusta. Emme pelastu taivaaseen emmekä saa syntejämme anteeksi tekojemme tähden emmekä hyvän elämämme vuoksi. Ei, vaan yksin Jeesuksen tähden, kun uskomme Häneen ja siihen, että Hän on täydellisesti sovittanut syntimme ristinkuolemallaan. Pelastus ei ole todellakaan ole lähtöisin meistä. Se on Jumalan lahja. Kristuksen veri puhdistaa meidät kaikista synneistämme, Kristuksen veren kautta meillä on tänäänkin syntiemme anteeksianto. Koska meillä on kaikki tämä, niin eletään saamamme suurenmoisen kutsun arvoisesti. Eletään niin, että sanamme ja tekomme ovat sopusoinnussa. Eletään niin, että meistä heijastuisi edes vähän taivaallista rakkautta tähän maailmaan. 

Lähetyksen kesäpäivillä meidät on kutsuttu erilaisiin tehtäviin. Rohkenen sanoa, että Kristus itse on kutsunut meidät niihin tehtäviin, joihin olemme lupautuneet. Kutsu on tullut pyyntönä jonkun tai joidenkin ihmisten kautta tai ehkä olet lukenut sen jostakin. Olet vastannut kutsuun myönteisesti. Tehtävämme ovat erilaisia, mutta palvelevat lopulta samaa päämäärää, että mahdollisimman moni lähellä ja kaukana uskoisi Jeesukseen ja saisi ikuisen elämän kuolemansa jälkeen. 

Jokainen meistä on saanut omat tehtävänsä näillä kesäpäivillä, sen, jonka Kristus on nähnyt hyväksi antaa. Joku palvelee keittiössä ja ruokahuollossa, toinen huolehtii liikenteen sujuvuudesta tai tapahtuman turvallisuudesta. Tarvitaan siisteydestä ja monenlaisesta info-toiminnasta huolehtivia. Moni on ahertanut paljon erilaisissa toimissa ennen kesäpäiviä. Tekniikka pitää osata, ja jollakulla on musiikin ja julkisen puhumisen lahjoja. Esirukoilijoita ei koskaan ole liikaa. Kaikkia tehtäviä en osaa tässä luetellakaan. Jos käytännön asiat tässä vaiheessa tuntuvat vielä hankalilta ja vaikeilta, niin muistetaan se, että Jumala, kaikkien Isä, hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa. Yhdessä neuvotellen ja Isältämme apua pyytäen asiat sujuvat vähän paremmin. Aina täällä alhaalla jotkut asiat jäävät keskeneräisiksi ja epäonnistumme. Pidetään taivaassa sitten vasta täydelliset kesäpäivät, vaikka täällä Raahessakin sellaisia tavoittelemme. 

Niin mutta ne kehotukset. Kesäpäivillä muutaman päivän aikana olemme paljon tekemisissä toisten ihmisten kanssa – niin ja tietenkin omassa arkielämässämme. Eläkää siis aina nöyrinä, lempeinä ja kärsivällisinä, kuten tämän päivän teksti kehottaa. Jumalan koulussa kiivaasta ja äkkipikaisesta voi tulla kärsivällinen, kovasta lempeä ja ylpeästä nöyrä. Se ei kuitenkaan tapahdu hetkessä ikään kuin taikasauvan heilahduksella, vaan pikkuhiljaa, vuosien mittaan. Kesäpäivilläkin näitä hyveitä saa taas harjoitella. Pyhän Hengen työtä on se, että en kiivastu niin usein kuin ennen ja että kovasta sydämestäni tulee esille lempeyttä edes silloin tällöin. 

Täydellisten seurakunta ei palvele Lähetyksen kesäpäivillä eikä ole koskaan palvellut. Mutta armahdettujen syntisten seurakunta kyllä, ja se on ihmeellistä. Kiivastuneina, kovina ja ylpeinä saamme tulla Herran luokse, tunnustaa hänelle syntimme. Jeesuksen tähden hän antaa anteeksi syntimme tänään, huomenna ja elämämme joka päivä. Kun armon varassa elämme, niin jotakin ihmeellistä tapahtuu tuolla sydämessämme. armahdettu oppii armahtamaan. Rakastettu rakastamaan. Ainakin joskus ja vähän.

Ei kommentteja: