Lähetyksen kesäpäivät 16.-18.6.2017 Raahessa #Syvemmälle

16.-18.6.2017 Kylväjän ja Raahen seurakunnan yhdessä järjestämät Lähetyksen kesäpäivät Raahessa.

Täältä löytyvät edellistenkin kesäpäivien postaukset.

tiistai 3. elokuuta 2010

Puhe avajaisissa perjantaina 18.6.2010 Timo Junkkaala

Hyvät lähetysystävät

Pohjoismaisissa kristillisissä ylioppilaskokouksissa oli ennen toista maailmansotaa tapana lähettää tervehdys kaikkien pohjoismaiden päämiehille. Näiltä tuli sitten kokoukseen vastaukset sähkeinä. Kun eräässä kokouksessa oli kaikki kuninkaalliset tervehdykset luettu, nousi joku puhuja ja sanoi, että oli vielä yksi tervehdys. Hän aloitti: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä, menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni … (Matt. 28:
Kerrotaan, että viesti teki vaikutuksen. Moni ylioppilas kuuli siinä lähetyskutsun.

Täällä kuulutetaan tänä viikonloppuna kahta kutsua, kahta Jeesuksen kehotusta. Toinen kuuluu: Tulkaa ja toinen Menkää. Toivomme jokaisen kuulevan sekä sanat: Tulkaa minun luokseni (Matt 11:28) että kehotuksen: Menkää kaikkialle maailmaan (Mark. 16:15). Kaikkia kehotetaan tulemaan Vapahtajan luo. Kaikki eivät voi lähteä, mutta kaikki voivat olla mukana rukouksin ja taloudellisesti tukemassa, jotta myös tuo kehotus Menkää voisi toteutua.

Olemme aloittamassa lähetyksen kesäpäiviä monessakin mielessä erikoisena aikana. En nyt tarkoita nyt vain sitä, että tässä viikonlopussa on Pohjoismaissa kaksi merkittävää tapahtumaa. Ensinnäkin kuninkaalliset häät Ruotsissa. Ja sitten kutsu kuninkaan pojan häihin tässä teltassa.

Elämme lähetystyön kannalta merkkivuotta. Edinburghin kuuluisasta lähetyskonferenssista on tänä vuonna tullut kuluneeksi 100 vuotta. On tullut aika tarkistaa, miten me vastaamme tuon kokouksen haasteeseen viedä evankeliumi koko maailmaan tämän sukupolven aikana.

Evankeliumi on sadassa vuodessa kulkenut uusille alueille. Raamattu tai sen osia on käännetty useille uusille kielille. Seurakuntia on syntynyt siellä missä niitä ei ole aikaisemmin ollut.

Mutta on myös hälyttäviä piirteitä. Maailman hätä ei ole vähentynyt sadassa vuodessa. Joudumme kysymään myös, onko se uskonto, joka etenee voimakkaasti Etelä-Amerikassa, enää raamatullista kristinuskoa, vaikka se kulkee kristinuskon nimellä. Ja Suomen kirkon kohdalla on useita huolestuttavia piirteitä. Suomen kirkon lähetysjärjestöjen lähettien määrä on vähän yli 20 vuodessa pudonnut lähes 700:sta lähes puoleen. Suomen Lähetysseura on muuttamassa sääntöjään tavalla, joka poistaa henkilöjäsenyyden. Vanhat viisaat lähetysmiehet ovat varoittaneet ratkaisusta, mutta viikko sitten järjestön johto runnoi sen läpi lähetysjuhlilla.

Suomen ev.lut. kirkossa siirrytään tänä Paarman ja Huovisen ajasta seuraavaan kauteen, jossa näyttää siltä, että Raamattu on yhä pahemmin jäämässä syrjään yleisen mielipiteen tieltä. Puhutaan uudistusmielisistä ja konservatiiveista, kun pitäisi puhua pitäytymisestä Raamattuun ja siitä luopumisesta.

Tällaisten näköalojen edessä me Lähetysyhdistys Kylväjän ystävät kokoonnumme kesäjuhlille. Ehkä joku sanoo, ettei tuollaisia ristiriitoja ole syytä tuoda lähetyksen juhlaan. Siinä mielessä näin ajatteleva on varmasti oikeassa, että meidän asiamme ei ensisijaisesti ole täällä ruotia kirkon tai edes lähetyksen tilaa meillä ja maailmalla vaan pysähtyä omien asioittemme kanssa Jumalan eteen. Mutta ehkä nämä yleiset huolen aiheetkin on rehellisyyden nimissä hyvä tuoda esiin. Niitä vasten evankeliumin kirkkaus voi loistaa koko voimassaan.

Mikä on siis lähetyksen kesäpäiville kokoontuneen joukon vastaus maailman hätään ja lähetyksen kirkon kriisiin? Vastauksemme on, että me kokoonnumme kuuntelemaan Jumalan sanaa tutkimaan, tutkimaan itseämme sen valossa ja rukoilemaan, että Jumalan kutsu kohtaisi meidät ja meidän kauttamme toisiakin. Kokoonnumme rohkaisemaan toisiamme, väsyneitä kuulemaan Jumalan kutsu ja tarttumaan Jumalan sanan lupauksiin.

Jumalan sana auttaa näkemään asiat oikeassa valossa. Kun on pohdittu kirkon huolestuttavaa tilaa, on joku viisaasti kysynyt, kuka muistaa, kuka oli arkkipiispana Paavo Ruotsalaisen aikaan. Voisiko nyt nousta kansan keskeltä sellaisia kahden hiippakunnan piispoja, joiden sanoma synnyttäisi hengellisen herätyksen?

Nyt on ainakin jälleen saatavissa herännäisyyden parhaita sydänääniä, kun Jonas Laguksen uskomattoman hienot sielunhoidolliset kirjeet ovat jälleen saatavissa, kun kirjasta Evankeliumin ääni on otettu uusi painos.

Hyvät ystävät. Olette sydämellisesti tervetulleita Raamattuopistolle Lähetyksen kesäpäiville. Iloitsemme siitä, että Lähetysyhdistys Kylväjä valitsi muutaman vuoden tauon jälkeen kesäpäiviensä paikaksi Raamattuopiston. Meidän puolestamme olette tervetulleita useamminkin. Iloitsemme Kylväjän teologisesta linjasta, rohkeista kenttävalinnoista, lähetyskursseista, joita saamme täällä pitää, Per Wallendorffin, Juhani Lindgrenin ja Olavi Peltolan hengellisestä perinnöstä, Pekka Mäkipään hienoista pääkirjoituksista Kylväjä-lehdessä ja Kylväjän läheteistä, joista muutamia olemme saaneet Raamattuopiston nimikkoläheteiksikin.

Kutsumme lähetysystäviä yhteiseen rintamaan rukoilemaan hengellistä herätystä ja siitä nousevaa lähetyksen uutta aikaa.

Ehkä saan vielä sanoa pari sanaa Raamattuopistosta. Raamattuopistollekin kulunut vuosi on ollut erikoinen. Saimme viime vuonna rakentaa uudet tilat. Meillä on ollut enemmän opiskelijoita kuin koskaan aikaisemmin sekä ammatillisessa koulutuksessa että raamattu- ja musiikkikursseilla. Takana on myös ensimmäinen maahanmuuttajien kurssi Kristittynä Suomessa. Olemme myös saaneet merkittäväsi lisätä kirjatuotantoamme. Samalla on jälleen kerran jouduttu kohtamaan kysymys siitä, otetaanko meiltä pois ammattikorkeakoulukoulutus. Saattaa olla, että asian lopulliseen päättämiseen saadaan joku vuosi lisäaikaa. Olemme kiitollisia kaikesta tuesta, mitä tässä asiassa olemme saaneet. Toivomme että te tutustutte täällä ollessanne myös Raamattuopiston esitteisiin, jotka kertovat työstämme.

Hyvät ystävät. Voi olla että aika pimenee. Se ei ole este evankeliumille. Pikemminkin pimenevä aika on syy evankeliumin yhä rohkeampaan esillä pitämiseen. Juuri pimeässä tarvitaan valoa. Mitä suuremmiksi käyvät ongelmat sitä enemmän tarvitaan Jumalan sanan uskoa synnyttävää voimaa.

Toivomme että täällä kuuluu sekä kutsu Jumalan valtakuntaan että lähetyskutsu.
Antakoon Jumala armonsa, että täällä kuuluisivat molemmat kehotukset: Tulkaa minun luokseni ja Menkää kaikkeen maailmaan.

Olette sydämellisesti tervetulleita Raamattuopistolle Lähetyksen kesäpäiville.

Ei kommentteja: